تبلیغات
جعبه خاطرات - زندگی نامه و بیوگرافی واروژان

زندگی نامه و بیوگرافی واروژان

واروژان آهنگساز ماندگار و افتخار ایران در موسیقی دنیاست ....

او آغاز گر سبک نو و جدید در موسیقی ایران بود .




 





«واروژ هاخباندیان» ملقب به «واروژان» در خانواده‌ای ارمنی در قزوین متولد شد. در دو سالگی مادرش را از دست داد.  پدربزرگ و مادربزرگش به پرورش او پرداختند. پس از درگذشت مادربزرگ و در سن 7 سالگی به مدرسه ( پانسیون ) ایتالیایی ها قدم نهاد و تا کلاس ششم را در آنجا سپری نمود.

بعد از اتمام تحصیلات مقدماتی، وارد مدرسه عالی موسیقی تهران شد و زیر نظر آموزگارانی چون: روبن، گریگوریان و لودویک وازل موسیقی را فرا گرفت. پس از پایان این دوره، با بورسیه‌ای که از رادیو و تلویزیون آن سال‌ها گرفت، راهی آمریکا شد.

 واروژان بعد از مراجعت از آمریکا، به خاطر تعهداتی که به رادیو و تلویزیون داشت، حدود دو سال به اهواز رفت و در مدرسه ارامنه به تدریس موسیقی پرداخت. او سپس به تهران آمد و در انجمن فارغ التحصیلان ارامنه، دسته کری تشکیل داد که مدتها رهبری آن را به عهده داشت.

در سال ۱۳۴۷ برای اولین بار برای فیلم «جهنم سفید» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان موسیقی نوشت. علاقه‌اش به حیطه موسیقی فیلم باعث شد که این کار را به صورت حرفه‌ای ادامه دهد. در ادامه این تجربیات در فیلم حسن کچل ساختهٔ علی حاتمی (۱۳۵۰) که به عنوان اولین فیلم موزیکال سینمای ایران شناخته شده، همراه با بابک افشار، پرویز اتابکی و اسفندیار منفردزاده، موسیقی متن این اثر را خلق کرد. در این فیلم عهدیه، کوروس سرهنگ‌زاده، مهتاب، سوسن و افشین آواز خواندند. 

موسیقی فیلم های سینمایی :
 بر فراز آسمان‌ها
 کوسه جنوب
 سلام تهران
 در امتداد شب
 نازنین
 علف‌های هرز
 شام آخر
 حرفه‌ای
 بت 
 ماه عسل
 همسفر
 کندو
 ذبیح
 شب غریبان
هیچی بابا نمیشه
 ممل آمریکایی
 خروس
شهر قصه
تنها و گل‌ها
 قدیر
 فدایی
 صبح روز چهارم
 سرگروهبان
 دشنه
 رشید
  و....!
او همچنین موسیقی مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران را ساخته است .


«واروژان» برای اولین بار روی ترانهٔ «بدرود» ایرج جنتی عطایی و صدای ویگن، ملودی ساخت و آن را تنظیم کرد. او کار خود را با انجام تنظیم آهنگ‌هایی برای رادیو آغاز کردو سپس برای ساخت آهنگ برای یکی از برنامه‌های تلویزیون «زنگوله‌ها» (کشف صداهای تازه در تلویزیون) انتخاب شد. این آغاز کار واروژان در ترانه بود. یکی از اولین آثار او ترانه قصه دو ماهی از ترانه‌های شهیار قنبری با صدای گوگوش بود که اولین ترانه موسیقی نوین ایران لقب گرفت. این همکاری ادامه پیدا کرد و روز به روز بر تعداد ترانه‌سرایان و آواز خوانانی که می خواستند با او همکاری کنند بیشتر می‌شد.

واروژان نامش به عنوان اولین کسی قرار گرفت که تنظیم آهنگ را در ترانه بدعت نهاد که در آن روزها کسی به آن معتقد نبود. در همین هنگام عطاءالله خرم نخستین کسی بود که پای واروژان را به رادیو باز کرد و باعث شد اکثر ترانه هایی که از طریق رادیو پخش می شد، توسط او تنظیم و ارکستراسیون گردد. گرچه بسیاری می گفتند تنظیم آهنگ دیگر چه صیغه ای است! ولی رفته رفته تنظیم آهنگ تأثیر خود را نمایان کرد و باعث شد دیگران نیز به هویت این کار پی ببرند . درباره او می گویند: واروژان کسی بود که اصوات را در مغزش می شنید و سپس آنها را به روی صفحه کاغذ می نوشت، نظم کاری عجیبی داشت و هیچ وقت با نتی ناقص وارد استودیوی ضبط نمی شد.

او جایزه بهترین آهنگساز پنجمین دوره جشنواره سپاس را به خاطر فیلم «صبح روز چهارم» در سال ۱۳۵۱ به خود اختصاص داد. واروژان در مراسم جایزه سپاس شرکت نکرد، با وجودی که می دانست برنده بی چون و چرای این جایزه خود اوست. او به هیچ عنوان اهل خودنمایی نبود و حتی از گرفتن عکس هم بیزار بود و به دلیل فروتنی و افتادگی، حتی در مصاحبه ها و گفتگوهای مجلات آن زمان هم شرکت نمی کرد. همکاری او با فائقه آتشین (گوگوش) و شهیار قنبری منجر به ساخت ترانه ای می شود با نام « حرف » ، ترانه ای که عنوان برترین آهنگساز سال را در سال 1354 برایش به ارمغان می آورد. شهیار قنبری همچنین از ترانه ای یاد می کند با نام دهکده کوچک من ( با صدای ضیاء ) که برایشان مدال و تقدیرنامه جشنواره موسیقی آتن در یونان را به همراه دارد ( این ترانه گم شده است و هیچگونه نسخه و کپی از آن در دسترس نمی باشد).

واروژان از نگاه دیگران : 

شهیار قنبری می گوید:« او با زبان موسیقی روز جهان به خوبی آشنا بود. با او، موسیقی مردمی سرزمین ما رنگ تازه ای می گیرد، رنگ موسیقی روز دنیا را».

داریوش، درباره واروژان و یکی از خاطراتش می گوید: « با آهنگهای او ترانه های بسیاری خواندم و از او چیزهای زیادی آموختم، یک روز برای تمرین ترانه «بوی خوب گندم» به منزل او رفته بودم و در حالی که پیانو می نواخت، چشمم به قاب عکسی افتاد که بالای پیانو بود. عکس یک پسر بچه ای که با چشمان گریان به اطراف خود خیره شده بود نظرم را جلب کرد و به او گفتم: واروژ ببین این بچه هم از نواختن تو به گریه افتاده که او در پاسخ گفت: اتفاقاً این آهنگ از گریه های او ساخته شده. و واقعاً موسیقی پاپ به او بدهکار است و به راستی که جایش خالی است».

هادی منتظری ( نوازنده صاحب نام کمانچه): « آثاری که آقای واروژان می ساختند، فوق العاده بود. هم تنظیم ها درجه یک بود، هم آهنگ ها. یعنی موسیقی پاپی که قبلاً وجود داشت الان درجه هشت اش داره اجرا می شود ».

جمشید عندلیبی ( نوازنده نی ): « ...من منکر جوانان نیستم. در موسیقی پاپ، واروژان بوده است که الان هم تنظیمش زیباست. ولی کدام یک از جوانان تنظیمی مثل واروژان داشته اند»؟

عباس خوشدل (ملودی پرداز و ترانه سرای قدیمی): « به نظر من، تنها کسی که توانست در موسیقی پاپ ایران خود را نشان بدهد و شاخص باشد زنده یاد واروژان بود. وی آهنگسازی خوش قریحه بود که سازها را خوب می شناخت، جای صدای خواننده را می دانست و از دانش و ذوق تلفیق شعر و موسیقی آگاه بود».


علیرضا میرعلی نقی ( مورخ و پژوهشگر تاریخ موسیقی ): « ... اینجا یک مسأله وجود دارد؛ اگر یک مقاله درباره واروژان_ موسیقی دان پاپ معاصر _ بنویسم که آثارش به احساس 30 سال اخیر ما نزدیک است، مسلماً نوع نثرم با نثرهای نوشتنی درباره سایرین تفاوت عمده ای پیدا می کند».

مهرداد پازوکی ( آهنگساز پاپ و سرپرست گروه راما ): «... جریان جدی موسیقی پاپ از زمان مرحوم واروژان شروع شد...».


واروژان در شهریورماه سال ۱۳۵۶، در حال ضبط موسیقی فیلم «بر فراز آسمان‌ها»، سکته کرد و روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۵۶ بعد از ده روز بستری بودن در بیمارستان جم تهران  درگذشت و یک روز بعد در گورستان ارامنه خاوران به خاک سپرده شد.....
در روز تدفین این هنرمندبرجسته وبزرگ، متاسفانه بسیاری از خوانندگان که با آهنگهای او به شهرت و نوایی رسیده بودند، حضور نداشتند و حاضرین از یکدیگر سوال می کردند پس آنهایی که با آهنگهای او به قله افتخار رسیدند، کجا هستند؟
روحش شاد و یادش گرامی ..........


ادامه مطلب زندگی نامه و بیوگرافی واروژان



ابر برچسب ها :
آهنگ لالایی علی زند وکیلی با صدای علی زند وکیلی علی زند وکیلی علیرضا افتخاری لالایی علی زند وکیلی بارون محمد اصفهانی شهرام ناظری شهرام صولتی حلقه